Fot. Wimad, archiwum
Nowy model głowicy DSP 700 (z prawej) w porównaniu z głowicą aktywną DSP 500 produkowaną obecnie
Firma Hunter zaprezentowała nową koncepcję głowic aktywnych do pomiaru geometrii ustawienia kół, choć wiodącym rozwiązaniem w tej dziedzinie są nadal głowice pasywne, współpracujące z kamerami CMOS.
Technologia głowic pasywnych jest doceniana przez użytkowników, gdyż nie zawierają one żadnej elektroniki. Nie wszyscy jednak producenci tego rodzaju urządzeń poradzili sobie z przetwarzanie obrazu głowic pasywnych rejestrowanego przez kamery video (zarówno starsze CCD, jak i najnowsze CMOS).
Głowice aktywne mają wbudowaną całą elektronikę pomiarową. W założeniach miało to skracać czas pomiaru, ale teraz, w dobie szybkich procesorów i pojemnych pamięci, straciło na znaczeniu. Teraz liczy się nie tylko szybkość pomiarów (a zwłaszcza zmian wartości parametrów), lecz także możliwość ich wizualizacji na ekranie monitora jednostki centralnej w czasie rzeczywistym. Jest to ważne przy blokowaniu elementów regulowanych po zakończeniu ich korygowania (np. nakrętką kontrującą końcówki drążka kierowniczego). Jeśli głowica ma z jednostką centralną tylko łączność przewodową, przetworzenie sygnału analogowego na cyfrowy odbywa się w jednostce centralnej, co negatywnie wpływa na wartość sygnału – inną na wyjściu z głowicy niż na monitorze. Poza tym sygnał analogowy jest podatny na zakłócenia. Sygnał wysyłany z głowicy w postaci sekwencji cyfrowej (np.w technologii Bluetooth) jest identyczny z odbieranym na wejściu jednostki sterującej.
Nowy model głowicy DSP 700 (z prawej) w porównaniu z głowicą aktywną DSP 500 produkowaną obecnie
O dokładności pomiarów stanowi klasa przetworników zbieżności kół (wzdłużnych oraz poprzecznych) oraz pochylenia koła. Urządzenia Hunter wykorzystują w głowicach DSP (digital signal procesor) emitery podczerwieni i odbierające promieniowanie podczerwone kamery liniowe CCD o dużej rozdzielczości (3600 pikseli).
Głowice pasywne HS 400 podczas pomiaru geometrii ustawienia kół
Przetworniki pochylenia koła, wykorzystywane pośrednio do pomiarów kątów wyprzedzenia i pochylenia osi zwrotnicy, są oparte na wahliwych elementach pojemnościowych, zanurzonych częściowo w cieczy tak, by emitowane przez nie sygnały zmieniały się zależnie od ich odchylenia względem pionu. Tak działają od lat głowice Huntera, a ich stopniowe udoskonalenia polegały na:
Najważniejszym postępem
i konkurencyjną przewagą jest skrócenie czasu pomiaru do 4 minut,
co wynika z zastosowania pierwszej generacji głowic aktywnych
zdolnych do przeprowadzania kompensacji bez podnoszenia kół pojazdu.
Odbywa się ona podczas przetoczenia samochodu w tył
i w przód na dystansie 20-30 cm, czyli podobnie jak
w przypadku głowic pasywnych.
Jedyną różnicą w procedurze
jest konieczność wypoziomowania i zablokowania głowic przed
wykonaniem pomiarów. Dlatego pomiar trwa o 3 minuty dłużej niż przy
głowicach pasywnych.
Wszystkie typy głowic Hunter zarówno aktywnych, jak i pasywnych można stosować alternatywnie z tą samą jednostką sterującą. Tak więc na odpowiednio przygotowanym stanowisku do pomiaru geometrii samochodów osobowych, dostawczych i SUV mogą być używane zarówno pasywne modele głowic HS 200, HS 400, jak i aktywne DSP 500, DSP 700, a do ciężarowych – aktywne DSP 500 T.
Istotne dla nabywców jest porównanie cen alternatywnych urządzeń. Modele z głowicami pasywnymi kosztują od 12 tys. USD wzwyż, a systemy z nowymi głowicami aktywnymi Huntera od 10 tys. USD
Widok ekranu podczas procedury kompensacji DSP 700 z przetaczaniem
Wydruk pomiarów geometrii modelu podwozia dydaktycznego
Wydruk pomiarów samochodu Lexus RX 400h (DSP 706)
Autor: mgr inż. Zenon Majkut
Wimad Spółka Jawna
"Prawie", jak wiadomo, może oznaczać wielką różnicę. Kolejnych dowodów na to dostarczyły Parlament Europejski i Rada Europy w swej Dyrektywie 2014/45/UE dotyczącej okresowych badań pojazdów.
Kontrukcja nożycowa w odwrocieTak zdają się sądzić autoryzowane serwisy BMW i Mercedesa, pomijające ostatnio przegubowe podnośniki diagnostyczne w swych katalogach wyposażenia. Inne koncerny traktują sprawę mniej radykalnie, chociaż...
Automatyczny pomiar zużycia oponNiestety skończyły się czasy, gdy klient sam "wpadał do naszej sieci", przyjeżdżając ze zleceniem konkretnej usługi. Teraz trzeba go pozyskiwać propozycjami dodatkowych, bezpłatnych nawet świadczeń.
Groźna geometria - część IIMy, motoryzacyjni zawodowcy, nie powinniśmy lekceważyć geometrii ustawienia kół samochodów uczestniczących w ruchu drogowym, choć nie przejmują się nią wszyscy odpowiedzialni za jego bezpieczeństwo.
Groźna geometria - część IJadąc samochodem, zwykle nie zdajemy sobie sprawy, że spośród każdych 10 mijających nas samochodów prawie 9 (91%) zagraża naszemu bezpieczeństwu z powodu istotnych usterek układu jezdnego.
Automatyczna rewolucjaNazywanie urządzeń warsztatowych automatycznymi jest zwykle pewnym marketingowym nadużyciem. Nie dotyczy to jednak montażownicy TCR Revolution, produkowanej przez firmę Hunter.