WYPOSAŻENIE SERWISÓW SAMOCHODOWYCH







Nowe głowice Hunter DSP 700

Nowy model głowicy DSP 700 (z prawej) w porównaniu z głowicą aktywną DSP 500 produkowaną obecnie

Fot. Wimad, archiwum

Nowy model głowicy DSP 700 (z prawej) w porównaniu z głowicą aktywną DSP 500 produkowaną obecnie

Firma Hunter zaprezentowała nową koncepcję głowic aktywnych do pomiaru geometrii ustawienia kół, choć wiodącym rozwiązaniem w tej dziedzinie są nadal głowice pasywne, współpracujące z kamerami CMOS.

Technologia głowic pasywnych jest doceniana przez użytkowników, gdyż nie zawierają one żadnej elektroniki. Nie wszyscy jednak producenci tego rodzaju urządzeń poradzili sobie z przetwarzanie obrazu głowic pasywnych rejestrowanego przez kamery video (zarówno starsze CCD, jak i najnowsze CMOS).

Głowice aktywne mają wbudowaną całą elektronikę pomiarową. W założeniach miało to skracać czas pomiaru, ale teraz, w dobie szybkich procesorów i pojemnych pamięci, straciło na znaczeniu. Teraz liczy się nie tylko szybkość pomiarów (a zwłaszcza zmian wartości parametrów), lecz także możliwość ich wizualizacji na ekranie monitora jednostki centralnej w czasie rzeczywistym. Jest to ważne przy blokowaniu elementów regulowanych po zakończeniu ich korygowania (np. nakrętką kontrującą końcówki drążka kierowniczego). Jeśli głowica ma z jednostką centralną tylko łączność przewodową, przetworzenie sygnału analogowego na cyfrowy odbywa się w jednostce centralnej, co negatywnie wpływa na wartość sygnału – inną na wyjściu z głowicy niż na monitorze. Poza tym sygnał analogowy jest podatny na zakłócenia. Sygnał wysyłany z głowicy w postaci sekwencji cyfrowej (np.w technologii Bluetooth) jest identyczny z odbieranym na wejściu jednostki sterującej.

Nowy model głowicy DSP 700 (z prawej) w porównaniu z głowicą aktywną DSP 500 produkowaną obecnie

Nowy model głowicy DSP 700 (z prawej) w porównaniu z głowicą aktywną DSP 500 produkowaną obecnie

O dokładności pomiarów stanowi klasa przetworników zbieżności kół (wzdłużnych oraz poprzecznych) oraz pochylenia koła. Urządzenia Hunter wykorzystują w głowicach DSP (digital signal procesor) emitery podczerwieni i odbierające promieniowanie podczerwone kamery liniowe CCD o dużej rozdzielczości (3600 pikseli).

Głowice pasywne HS 400 podczas pomiaru geometrii ustawienia kół

Głowice pasywne HS 400 podczas pomiaru geometrii ustawienia kół

Przetworniki pochylenia koła, wykorzystywane pośrednio do pomiarów kątów wyprzedzenia i pochylenia osi zwrotnicy, są oparte na wahliwych elementach pojemnościowych, zanurzonych częściowo w cieczy tak, by emitowane przez nie sygnały zmieniały się zależnie od ich odchylenia względem pionu. Tak działają od lat głowice Huntera, a ich stopniowe udoskonalenia polegały na:

  • całkowitej rezygnacji z przesyłu danych za pomocą przewodów na rzecz transmisji bezprzewodowej (na kilkunastu kanałach oscylujących wokół pasma 2,4 GHz, dla uniknięcia zakłóceń i możliwości pracy kilku urządzeń na sąsiednich stanowiskach);
  • miniaturyzacji podzespołów elektronicznych i zwiększenia ich odporności na udary mechaniczne (np. wskutek upadku głowicy) dzięki zastosowaniu nowych tworzyw na obudowy i elastycznych zawieszeń chronionych elementów, a także bardzo rygorystycznej kontroli jakości;
  • zwiększaniu energooszczędności elektroniki i doskonaleniu zasilania akumulatorowego (głowice mogą pracować 16 godzin bez przerwy, a doładowanie odbywa się w nocy, również niespodziewane rozładowanie akumulatorów nie powoduje utraty danych dzięki systemom podtrzymującym).

Najważniejszym postępem i konkurencyjną przewagą jest skrócenie czasu pomiaru do 4 minut, co wynika z zastosowania pierwszej generacji głowic aktywnych zdolnych do przeprowadzania kompensacji bez podnoszenia kół pojazdu. Odbywa się ona podczas przetoczenia samochodu w tył i w przód na dystansie 20-30 cm, czyli podobnie jak w przypadku głowic pasywnych.
Jedyną różnicą w procedurze jest konieczność wypoziomowania i zablokowania głowic przed wykonaniem pomiarów. Dlatego pomiar trwa o 3 minuty dłużej niż przy głowicach pasywnych.

Wszystkie typy głowic Hunter zarówno aktywnych, jak i pasywnych można stosować alternatywnie z tą samą jednostką sterującą. Tak więc na odpowiednio przygotowanym stanowisku do pomiaru geometrii samochodów osobowych, dostawczych i SUV mogą być używane zarówno pasywne modele głowic HS 200, HS 400, jak i aktywne DSP 500, DSP 700, a do ciężarowych – aktywne DSP 500 T.

Istotne dla nabywców jest porównanie cen alternatywnych urządzeń. Modele z głowicami pasywnymi kosztują od 12 tys. USD wzwyż, a systemy z nowymi głowicami aktywnymi Huntera od 10 tys. USD

Widok ekranu podczas procedury kompensacji DSP 700 z przetaczaniem

Widok ekranu podczas procedury kompensacji DSP 700 z przetaczaniem

 

Wydruk pomiarów geometrii modelu podwozia dydaktycznego

Wydruk pomiarów geometrii modelu podwozia dydaktycznego

 

Wydruk pomiarów samochodu Lexus RX 400h (DSP 706)

Wydruk pomiarów samochodu Lexus RX 400h (DSP 706)

Autor: mgr inż. Zenon Majkut
Wimad Spółka Jawna

Wybrane artykuły
Dyrektywa prawie kompetentna

"Prawie", jak wiadomo, może oznaczać wielką różnicę. Kolejnych dowodów na to dostarczyły Parlament Europejski i Rada Europy w swej Dyrektywie 2014/45/UE dotyczącej okresowych badań pojazdów.

więcej...

Kontrukcja nożycowa w odwrocie

Tak zdają się sądzić autoryzowane serwisy BMW i Mercedesa, pomijające ostatnio przegubowe podnośniki diagnostyczne w swych katalogach wyposażenia. Inne koncerny traktują sprawę mniej radykalnie, chociaż...

więcej...

Automatyczny pomiar zużycia opon

Niestety skończyły się czasy, gdy klient sam "wpadał do naszej sieci", przyjeżdżając ze zleceniem konkretnej usługi. Teraz trzeba go pozyskiwać propozycjami dodatkowych, bezpłatnych nawet świadczeń.

więcej...

Groźna geometria - część II

My, motoryzacyjni zawodowcy, nie powinniśmy lekceważyć geometrii ustawienia kół samochodów uczestniczących w ruchu drogowym, choć nie przejmują się nią wszyscy odpowiedzialni za jego bezpieczeństwo.

więcej...

Groźna geometria - część I

Jadąc samochodem, zwykle nie zdajemy sobie sprawy, że spośród każdych 10 mijających nas samochodów prawie 9 (91%) zagraża naszemu bezpieczeństwu z powodu istotnych usterek układu jezdnego.

więcej...

Automatyczna rewolucja

Nazywanie urządzeń warsztatowych automatycznymi jest zwykle pewnym marketingowym nadużyciem. Nie dotyczy to jednak montażownicy TCR Revolution, produkowanej przez firmę Hunter.

więcej...

WYPOSAŻENIE WARSZTATÓW SAMOCHODOWYCH