Z przyjemnością przekazujemy na Państwa ręce pierwszy numer Biuletynu Informacyjnego WIMAD. W założeniu biuletyn ma być pomostem informacyjnym między Państwa potrzebami w zakresie: wyposażenia w urządzenia do serwisów i zaopatrzenia tych warsztatów w niezbędne materiały a naszą propozycją najnowszych rozwiązań w tych dziedzinach.
Serdecznie zapraszam wszystkich Państwa na prezentację wyważarki Hunter GSP 9700 w siedzibie firmy WIMAD we Wrocławiu, bądź we wskazanym przez osobę zainteresowaną serwisie. Zgłoszenia i zapytania proszę kierować telefonicznie pod numerem +71 346 66 26 lub +601 76 55 92 (Zenon Majkut) lub e-mail: info@wimad.com.pl.
Dodatkowe informacje mogą Państwo uzyskać odwiedzając naszą stronę internetową http://www.wimad.com.pl lub angielskojęzyczną http://www.gsp9700.com lub http://www.hunter.com .
Dziękuję i zapraszam
Drgania kół jezdnych są spowodowane na ogół przez: niewyważenie statyczne i niewyważenie dynamiczne koła. Przyczyna może także tkwić w zmianie odległości osi obrotu koła od drogi, wymuszonej błędami tarczy koła, jej nadmiernym biciem lub nierównomierną sztywnością promieniową opony.
Jeśli kształt tarczy koła różni się od kołowego lub w jakimś miejscu ma ona bicie, to również osadzona na nim opona ma kształt różny od pożądanego - kołowego. Gdy przykładowo w jednym z miejsc tarcza koła jest lekko spłaszczona (rys. 1a), to również opona będzie w tym miejscu spłaszczona. Gdy koło obróci się z miejsca nieuszkodzonego (rys. 1a) do pozycji, w której koło styka się z drogą w miejscu deformacji, to oś obrotu koła ulegnie przesunięciu o wartość U (rys. 1b). Ponieważ koło obraca się, więc wymuszane cyklicznie przesunięcia koła mogą być przyczyną odczuwalnych drgań zawieszenia.
Powodem drgań i to często niedocenianym może być też nierównomierna sztywność promieniowa opony. Zanim omówimy to zagadnienie w odniesieniu do opony, krótkie odniesienie do sprężyn. Każda z nich charakteryzuje się współczynnikiem sztywności c podawanym w N/mm (inaczej: stałą sprężyny), informującym jaką siłę należy przyłożyć do sprężyny, aby zmienić jej długość o 1 mm. Jeśli dwie sprężyny o różnej sztywności ściśniemy tą samą siłą F, to sprężyna o większej sztywności c1 ugnie się mniej niż sprężyna o mniejszej sztywności c2 (rys. 2).
Sztywność opony zamontowanej na tarczy koła można zobrazować sprężynami tak jak na rys.3. Ponieważ opona składa się z wielu warstw (osnowa, opasanie, bieżnik itp.), tak więc niewielkie różnice wykonawcze powodują, że w oponie mogą występować różnice sztywności promieniowej. Jeżeli dociskana do drogi stałą siłą F opona, stykała się z drogą miejscem o większej sztywności c1 (rys. 4a), a następnie po niewielkim obrocie styka się ona z drogą miejscem o mniejszej sztywności c2 (rys. 4b), to analogicznie jak w przypadku sprężyn na rys. 2, wskutek zmniejszenia sztywności od wartości c1 do c2, nastąpi większe ugięcie opony, a więc przesunięcie do środka obrotu koła o wartość U w dół. Dlatego różnice sztywności promieniowej powodują, że koło toczące się po równej drodze, obciążone nawet stałą siłą F, będzie wykonywało ruchy w kierunku pionowym, co może być również przyczyną odczuwalnych drgań zawieszenia.
Ruchy koła w kierunku pionowym, wywołane opisanymi przyczynami i powodujące przemieszczanie osi koła, następują szybko, a ich kierunek zmienia się (góra/dół). Powoduje to powstanie dodatkowych sił bezwładności, które próbują przemieścić zawieszenie. Aby jednak to nastąpiło, wartość działającej siły musi być większa od siły tarcia w zawieszeniu danego koła. Jeśli warunek ten jest spełniony to następuje przesunięcie zawieszenia, o wartość na którą pozwala sztywność zawieszenia (analogicznie jak sztywność sprężyny) i dodatkowe obciążenie opony. Ponieważ powtarza się to cyklicznie, odczujemy to jako drgania. Jeśli natomiast powstająca siła jest mniejsza od siły tarcia zawieszenia, to nie będzie ona w stanie przesunąć zawieszenia a tylko dodatkowo obciąży oponę.
Wypływa stąd wniosek - prawidłowo wyważone koło może drgać, gdy toczy się ono po gładkiej drodze.
Dla ograniczenia drgań koła spowodowanych błędem kształtu lub biciem tarczy koła i biciem opony w wyważarce HUNTER GSP 9700 zastosowano specjalną funkcję. Aby prawidłowo ocenić zmiany siły promieniowej, działającej na toczące się po drodze koło, a wywołane nierównomierną sztywnością promieniową opony, błędem kształtu i biciem tarczy koła, stworzono warunki pomiaru zbliżone maksymalnie do rzeczywistych warunków współpracy koła z drogą. W wyważarce GSP 9700 firmy HUNTER (rys. 5) zastosowano dodatkową rolkę o średnicy 152.4 mm (rys. 6) oraz funkcję "Road Test" (czyli test drogowy), służącą do oceny zmiany wartości siły promieniowej. Poniżej przedstawiony jest sposób pomiaru zmiany siły promieniowej działającej na koło, określania przyczyny tych zmian oraz ograniczenia ich zakresu.
Posiadając te dane, program ocenia w jakim stopniu za zmiany wartości siły promieniowej jest odpowiedzialna wadliwa tarcza koła, a w jakim stopniu opona. Na ekranie wyważarki ukazują się następujące informacje (fot. 8): | |
A - zmiana siły promieniowej powodowana przez kompletne koło; |
|
Zanim jednak obrócimy oponę względem tarczy koła, program poinformuje nas, jaka będzie zmiana wartości siły promieniowej po przeprowadzeniu tej operacji, a więc dowiemy się, czy ma ona sens. | |
Jeśli zdecydujemy się ją wykonać, to program informuje jak znaczyć oponę i tarczę koła przed wzajemnym przestawieniem (D, fot. 8), które to wykonujemy po zdjęciu koła z wyważarki za pomocą montażownicy. |
|
Aby ocenić, czy zmiana wartości siły promieniowej kompletnego koła może wywołać drgania, w programie są przyjęte wartości: sztywności i siły tarcia zawieszenia oraz dopuszczalnej zmiany siły promieniowej spowodowanej nierównomierną sztywnością samej opony. Przykładowo przyjęto, że zmiana siły promieniowej wymuszonej przez oponę nie może przekraczać 110N (według badań Daimler-Chrysler) . W przyszłości producenci samochodów i ogumienia określą własne wartości podanych wielkości, dlatego osoba obsługująca ma możliwość zmiany tych wartości w programie. |
Do obsługi wyważarki oraz potwierdzania poleceń są wykorzystywane zarówno pedał, jak i przyciski pod ekranem opisane na nim. Są one tak aby ich użycie nie przeszkadzało w wykonywaniu innych czynności.
GSP 9700 Wyważarka z Testem Drogowym Koła - Zwrot Inwestycji
DOCHÓD: | Tylko wyważanie | Test drogowy i wyważanie |
Cena usługi brutto | 8,00 zł | 13,00 zł |
Ilość kół obsługiwanych w ciągu tygodnia | 120 | 120 |
Dochód tygodniowy brutto | 960,00 zł | 1 560,00 zł |
Dochód miesięczny brutto | 3 840,00 zł | 6 240,00 zł |
KOSZT: | ||
Koszt pracy pracownika w zł/h | 15,00 zł | 15,00 zł |
Czas przeznaczony na obsługę 1 koła w godzinach | 0,10 | 0,20 |
Koszt obsługi tygodniowy | 180,00 zł | 360,00 zł |
Koszt obsługi miesięczny | 720,00 zł | 1 440,00 zł |
Koszt zakupu wyważarki (cena netto) | 15 000,00 zł | 40 000,00 zł |
Współczynnik leasingu (czas trwania: 36 miesięcy) | 0,0377 | 0,0377 |
Koszt leasingu miesięczny | 566,04 zł | 1 509,44 zł |
Koszt całkowity miesięczny: k. leasingu + k. obsługi | 1 286,04 zł | 2 949,44 zł |
ZYSK: | ||
Zysk miesięczny netto | 2 553,96 zł | 3 290,56 zł |
Zysk roczny netto | 30 647,52 zł | 39 486,72 zł |
- | Z1 | Z2 |
- | Z1 | Z2 |
Suma zysku za cały okres 36 miesięcy (Z) | 91 942,56 zł | 118 460,16 zł |
Suma zysku za cały okres 36 miesięcy (Z) | 91 942,56 zł | 118 460,16 zł |
Brak reklamacji + Gwarancja Zadowolenia Klienta
oraz
dodatkowe zyski: DZ=Z2+Z1 = 26 517, 60 zł