Spis treści 1. Terminologia geometrii kół 2. Diagnoza kąta PSZ 3. Podkładki dystansowe EZ SHIM 4. Śruby korekcyjne EZ CAMM XR 5. Obliczanie podkładki - urządzenie 6. Cennik podzespołów |
W związku z zainteresowaniem elementami korekcyjnymi geometrii kół pragnę zainteresować Państwa ofertą podkładek korekcyjnych produkcji Speciality Products Company do ustawienia tylnej zbieżności połówkowej i pochylenia koła w tych samochodach. Do ustawienia obu kątów wymagane jest użycie jednej podkładki.
W celu dokładnego zapoznania się z niniejszą ofertą prosimy o przeczytanie rozdziału: "Opis elementów korekcyjnych".
Ustawienia przodu:
W celu uzyskania dodatkowych informacji na temat niniejszej oferty prosimy o kontakt telefoniczny z działem handlowym, tel. 071 34-666-26.
1. Terminologia geometrii kół | do góry |
Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy (Kąt WSZ) | Kąt WSZ |
Definicja: Kąt WSZ jest to kąt zawarty między linią pionową i osią sworznia zwrotnicy (widok z boku). Kąt ten mierzony i wyświetlany jest w stopniach. Znaczenie: Kąt WSZ wpływa stabilność kierowania i powrotność koła kierownicy. Metody regulacji kąta WSZ:
(2) Krzywki (3) Otwory podłużne (4) Drążek reakcyjny (5) Obrócenie kolumny (6) Repozycjonowanie ramy pośredniej (7) Tuleja przegubu kulowego Kąt WSZ = 0° Oś sworznia zwrotnicy w pionie. |
|
Kąt WSZ dodatni Oś sworznia zwrotnicy pochylona jest do tyłu. Kąt WSZ ujemny Oś sworznia zwrotnicy pochylona jest do przodu. |
Kąt pochylenia koła (Kąt PK) | Kąt PK |
Definicja: Kąt PK jest to kąt zawarty między prostą pionową i linią wyznaczaną przez pochylenie górnej części koła (widok z przodu). Znaczenie: Regulacja rozkłada ciężar pojazdu na całej powierzchni opony oraz eliminuje ściąganie boczne. Poprawna regulacja redukuje zużycie opon i ściąganie. Metody regulacji kąta PK:
(2) Krzywki (3) Otwory podłużne (4) Obrócenie tulei przegubu kulowego (5) Obrócenie kolumny (6) Klin wsporczy kolumny (7) Przesunięcia górnego łożyskowania kolumny (8) Śruby korekcyjne (9) Mimośrody (10) Repozycja przegubu kulowego (11) Repozycja ramy pośredniej Kąt PK = 0° Koła pojazdu ustawione są w pionie. |
|
Kąt PK dodatni Górna część koła pochylona jest na zewnątrz.
(1) Zużycia zewnętrznej części opony (2) Ściągania (3) Nadmiernego zużycia elementów zawieszenia Kąt PK ujemny Górna część koła pochylona jest do wewnątrz.
(1) Zużycia zewnętrznej części opony (2) Ściągania (3) Nadmiernego zużycia elementów zawieszenia Niesymetryczny kąt PK (różnica L-P > 30') może być przyczyną: (1) Ściągania pojazdu na stronę bardziej dodatniego kąta PK |
Zbieżność sumaryczna | Zbieżność |
Definicja: Zbieżność sumaryczna jest to kąt zawarty między prostymi leżącymi w płaszczyznach kół tej samej osi. Znaczenie: Minimalizacja zużycia opon i oporów toczenia. Metody regulacji zbieżności przedniej:
Metody regulacji zbieżności tylnej:
(2) Krzywki (3) Śruby korekcyjne (4) Mimośrody (5) Otwory podłużne (6) Podkładki Zbieżność sumaryczna = 0° Proste leżące w płaszczyznach kół tej samej osi są równoległe. |
|
Zbieżność (+) Proste leżące w płaszczyznach kół tej samej osi przecinają się przed kołami pojazdu.
(1) Przyspieszonego zużywania się zewnętrznej części opony (a) Na oponach radialnych nadmierna rozbieżność wpływa na zużycie podobnie jak nadmiernie ujemny kąt PK (b) Wzór bieżnika opony jest poząbkowany (c) Wyczuwalna ręką nierówna powierzchnia opony w kierunku poprzecznym (2) Niestabilności kierowania (a) "wędrowanie" (b) nadsterowność Rozbieżność kół (-) Proste leżące w płaszczyznach kół tej samej osi przecinają się za kołami pojazdu.
(1) Przyspieszonego zużywania się wewnętrznej części opony (a) Na oponach radialnych nadmierna rozbieżność wpływa na zużycie podobnie jak nadmiernie ujemny kąt PK (b) Wzór bieżnika opony jest poząbkowany (c) Wyczuwalna ręką nierówna powierzchnia opony w kierunku poprzecznym (2) Niestabilności kierowania (a) "wędrowanie" (b) nadsterowność |
Różnica kątów skrętu kół maksymalny kąt skrętu | Kąty skrętu |
Definicja: Różnica kątów skrętu jest to różnica między kątami skrętu przednich kół.Maksymalny kąt skrętu jest to kąt skrętu przy maksymalnym skręcie kół przednich. Znaczenie: Minimalizacja zużycia opon, piszczenia opon przy skręcie, diagnozy skrzywionych elementów. Jeżeli różnica jest większa niż 1 °30' |
|
i opony piszczą podczas skrętu to pojazd może mieć skrzywione ramię zwrotnicy. Większość kątów skrętu jest nieustawialna, można jedynie wymienić uszkodzony element. |
Przesunięcie koła | Przesunięcie koła |
Definicja: Przesunięcie koła jest to kąt zawarty między osią geometrii i prostą prostopadłą do osi przedniej. Przesunięcie koła może być spowodowane:
(1) Kolizjami drogowymi (2) Wadami fabrycznymi |
|
Normalnie (2) przestawienie koła nie wpływa na ustawienie koła kierownicy po ustawieniu geometrii kół. |
Kąt znoszenia | Kąt znoszenia |
Definicja: Kąt znoszenia jest to kąt zawarty między osią geometrii i torem jazdy wyznaczanym przez tylne koła pojazdu. Kąt ten mierzony i wyświetlany jest w stopniach. Znaczenie:
(1) Zużycie opon (2) Błędne ustawienie koła kierownicy po regulacji (3) Ściąganie pojazdu (4) "Psi ślad" - czterośladowość pojazdu (5) Przestawione koło kierownicy |
|
Metody regulacji kąta znosznia
(1) Oryginalne regulatory
(2) Zainstalowanie specjalnych podkładek na piaście tylnej osi (3) Krzywki i inne elementy dostępne na rynku wtórnym (4) Zestaw korekcyjny kąta znoszenia Speciality Products (63020, 63030, 63040) |
Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy (kąt PSZ) | Kąt PSZ, kąt PSZ+PK |
Definicja: Kąt PSZ jest to kąt zawarty między linią pionową i prostą poprowadzoną przez oś sworznia zwrotnicy. Kąt ten mierzony i wyświetlany jest w stopniach. Kąt PSZ nie jest regulowany w większości pojazdów. Uwaga: Skrzywiony dolny wahacz poprzeczny również może zmienić PSZ. Na kąt PSZ w zawieszeniach opartych o kolumnę MacPherson wpływa wiele czynników łącznie z bryłą nadwozia. Definicja: Suma kątów PK i PSZ, tzw. kąt zawarty jest to sumaryczna wartość kątów pochylenia koła i pochylenia sworznia zwrotnicy. Znaczenie: Zobacz w części: "Diagnoza kąta PSZ" |
2. Diagnoza kąta PSZ |
do góry |
Zawieszenia na kolumnie MacPherson |
Kąt PSZ | Kąt PK | Kąt PSZ + PK |
Prawdopodobna przyczyna |
W tolerancji | Mniejszy | Mniejszy | Skrzywiony czop zwrotnicy i/lub skrzywiona kolumna |
W tolerancji | Większy | Większy | Skrzywiony czop zwrotnicy i/lub skrzywiona kolumna |
Mniejszy | Większy | W tolerancji | Skrzywiony wahacz poprzeczny, góra kolumny przesunięta na zewnątrz lub przestawiona rama pośrednia |
Większy | Mniejszy | Mniejszy | Góra kolumny przesunięta do wewnątrz lub przestawiona rama pośrednia |
Mniejszy | Większy | Większy | Skrzywiony wahacz poprzeczny lub góra kolumny przesunięta na zewnątrz PLUS skrzywiony czop zwrotnicy i/lub skrzywiona kolumna |
Mniejszy | Większy | Mniejszy | Skrzywiony wahacz poprzeczny lub góra kolumny przesunięta na zewnątrz PLUS skrzywiony czop zwrotnicy i/lub skrzywiona kolumna |
Mniejszy | Mniejszy | Mniejszy | Skrzywiony wahacz, lub góra kolumny przesunięta na zewnątrz PLUS skrzywiony czop zwrotnicy i/lub skrzywiona kolumna |
Zawieszenia wielowahaczowe |
Kąt PSZ | Kąt PK | Kąt PSZ + PK |
Prawdopodobna przyczyna |
W tolerancji | Mniejszy | Mniejszy | Skrzywiona piasta |
Mniejszy | Większy | W tolerancji | Skrzywiony dolny wahacz poprzeczny lub skrzywiona rama pośrednia |
Większy | Mniejszy | W tolerancji | Skrzywiony górny wahacz poprzeczny lub skrzywiona rama pośrednia |
Mniejszy | Większy | Większy | Skrzywiony dolny wahacz poprzeczny lub skrzywiona piasta |
3. Podkładki dystansowe EZ SHIM |
do góry |
Podkładki EZ SHIM #75200, #75400, #75800 |
Podkładki dystansowe EZ SHIM zacisku hamulca tarczowego |
#75970 Do wyśrodkowania zacisku hamulca tarczowego na tarczy hamulca. Zestaw składa się z 8 podkładek o 4 różnych grubościach po 2 sztuki. |
#21125, #21135, #21145 #21125 - Volkswagen: Osłona do Golf III od 95, Polo III, Vento z ABS #21135 - Volkswagen: Osłona do Golf III od 97 z ABS #21145 - Volkswagen: Osłona do Golf III od 95, Polo III, Vento bez ABS |
#75940, #75915, #75920 #75940 Oprogramowanie Windows #75915 Obcinaczki do podkładek #75920 Pisak do podkładek |
#21060 Renault: Śruby zamienne do Twingo M8x30 |
#10408 Zestaw 8 dłuższych śrub mocujących piastę M10x40 |
4. Zestaw dwóch śrub korekcyjnych EZ CAM XR |
do góry |
Śruby #81240; #81250; #81260; #81270; #81280; #81290 |
Zestaw śrub EZ CAM XR zaprojektowano do ustawienia kąta PK na nierozwierconych kolumnach McPherson. Śruby te pozwalają na obu kątów PK w zakresie do +/-1°45' (zależnie od pojazdu). Do naprawy należy zdemontować górną oryginalną śrubę mocując zwrotnicę do goleni kolumny. Ustawienie kąta PK polega na obróceniu łbem śruby do uzyskania pożądanego ustawienia kąta PK. Zestaw gwarantuje możliwość wielokrotnego ustawiana kąta PK obu kół. Zestaw składa się z dwóch śrub korekcyjnych i obejmuje ustawienie obu kół osi. |
Śruby #83450; #83460; #83470; #83480; #83490 |
Zestaw śrub EZ CAM XR zaprojektowano do ustawienia kąta PK na nierozwierconych kolumnach McPherson. Śruby te pozwalają na obu kątów PK w zakresie do +/-1° (zależnie od pojazdu). Do naprawy należy zdemontować górną oryginalną śrubę mocując zwrotnicę do goleni kolumny. Ustawienie kąta PK polega na obróceniu łbem śruby do uzyskania pożądanego ustawienia kąta PK. Zestaw gwarantuje możliwość wielokrotnego ustawiana kąta PK obu kół. Zestaw składa się z dwóch śrub korekcyjnych i obejmuje ustawienie obu kół osi. |
5. Użycie urządzenia do geometrii HUNTER serii 211, 311, 411 oraz SKP do obliczania podkładki korekcyjnej |
do góry |
6. Cennik podzespołów |
do góry |
PN | Ilość w opakowaniu | Cena netto w USD |
10408 | 8 | 13,78 |
75200 | 1 | 11,40 |
75400 | 1 | 11,40 |
75800 | 1 | 11,40 |
75915 | 1 | 25,22 |
75920 | 1 | 2,64 |
75940 | 1 | 7,98 |
81240 | 2 | 31,94 |
81250 | 2 | 31,94 |
81260 | 2 | 31,94 |
81270 | 2 | 35,34 |
81280 | 2 | 35,34 |
81290 | 2 | 35,34 |
83450 | 2 | 31,94 |
83460 | 2 | 31,94 |
83470 | 2 | 35,33 |
83480 | 2 | 35,33 |
83490 | 2 | 35,33 |
Do cen należy doliczyć 22% VAT.
Kwoty przeliczane są z USD na PLN po kursie sprzedaży Banku Handlowego w dniu wystawienia faktury.